FIT CHECK

Meten = Weten

De Fitcheck van Sportpraktijk Brielle bestaat uit verschillende metingen. Allereerst de Cholesterol / Glucose en Hemoglobine meting (Fit check A), eventueel uitgebreid met de lichaamsamenstelling en de bloeddrukmeting (Fit check B),en om de check compleet te maken kunt u ook nog een fietsttest doen waarmee uw conditie getal bepaald kan worden (Fit check C)

Wat hebben deze waarden u te vertellen?

Lichaamsamenstelling: Deze waarden zeggen u iets over uw lichaamsbouw. Met behulp van uw lengte en gewicht kan uw BMI berekent worden. BMI staat voor Body Mass Index. Deze index geeft een grove schatting of u de juiste lichaamsamenstelling heeft. Wanneer u een te hoge of te lage BMI heeft brengt dit gezondheidsrisico's met zich mee. Omdat de BMI geen rekening houdt met de verhouding spier- bot- en vetweefsel , wordt ook uw Vet% gemeten. Zo krijgt u een completer beeld van het geheel.

Bloeddrukmeting: De bloeddruk vertelt u iets over de spanning die op uw bloedvaten uitgeoefend wordt, wanneer het hart het bloed rondpompt door het lichaam. Wanneer de bloeddruk te hoog is, vooral de bovendruk, kunnen de bloedvaten beschadigd raken. Dit brengt gezondheidsrisico's met zich mee. Een te lage bloeddruk, zal geen schade toebrengen aan de bloedvaten, maar kan wel duizeligheid teweegbrengen. Ook uw rusthartslag wordt weergegeven tijdens de bloeddruk meting, wanneer deze te hoog is betekent dit dat uw hart, als het ware, overuren maakt. Dit kan moeheid en futloosheid teweegbrengen, maar het kan ook betekenen dat u iets onder de leden heeft.

Bloedonderzoek: Bij dit onderzoek is uw cholesterol, glucose (bloedsuiker) en hemoglobine (ijzer) gemeten.
Cholesterol is een bouwstof voor cellen en hormonen. Zonder cholesterol kunnen mensen niet leven. Maar een te hoog cholesterol verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Het meeste cholesterol wordt door onze lever aangemaakt, maar ook komt een deel van het cholesterol ons lichaam binnen via onze voeding. Cholesterol is een vetachtige stof die niet oplost in water of bloed. Om in het lichaam vervoert te worden, wordt het ingepakt in eiwitbolletjes, ook wel lipoproteïnen genoemd. Van deze lipoproteïnen bestaan 3 soorten.
HDL: hoge dichtheid lipoproteïnen
LDL: lage dichtheid lipoproteïnen
VLDL: zeer lage dichtheid lipoproteïnen

Het LDL wordt ook wel het "slechte" cholesterol genoemd. Omdat veel cholesterol in de LDL deeltjes, kunnen zorgen voor hart- en vaatziekten. LDL vervoert namelijk het cholesterol via de bloedvaten naar de cellen en de

spieren. Onderweg kan het LDL zich makkelijk nestelen in de vaatwanden. Op den duur kan dit voor vaatvernauwing zorgen en in het ergste geval voor het dichtslibben van bloedvaten.
Het HDL wordt ook wel het "goede" cholesterol genoemd. De HDL deeltjes vervoeren namelijk het overtollige cholesterol in LDL, dat in het bloed circuleert, naar de lever. In de lever wordt het cholesterol afgebroken en verlaat het lichaam via de ontlasting.
VLDL vervoert vetten (triglyceriden), van de lever naar de cellen, maar onderweg zet VLDL vetten af waardoor het overgaat in LDL-deeltjes.
Samengevat betekent dit dat u zo min mogelijk LDL in het bloed moet hebben en zoveel mogelijk HDL. Tijdens de cholesterol check is het daarom altijd erg belangrijk om de samenstelling te weten. Want Totaal cholesterol bestaat uit HDL + LDL + VLDL. Het wil dus niet zeggen dat wanneer u een te hoog Totaal cholesterol heeft dit risico's met zich mee brengt. Belangrijker is de ratio tussen het Totaal cholesterol en de HDL. Dit geeft een betere inschatting over de gezondheidrisico's.

Glucose is een belangrijke stof om ons lichaam te laten functioneren. Alle cellen in ons lichaam gebruiken het. Maar te veel aan suiker in ons lichaam is schadelijk. Dit wordt ook wel suikerziekte genoemd. Omdat er door het lichaam niet voldoende insuline wordt aangemaakt, blijft de bloedsuikerspiegel te hoog en dit veroorzaakt schade aan de bloedvaten. Dit kan weer leiden tot hart- en vaatziekten.

Hemoglobine (IJzer) is een belangrijke stof in ons lichaam om zuurstof en kooldioxide te vervoeren. Hemoglobine zit in de rode bloedcellen en zo kan het zuurstof of de kooldioxide, gebonden aan het hemoglobine, door ons lichaam vervoert worden. Wanneer er niet genoeg hemoglobine in het bloed zit, kan er minder zuurstof of kooldioxide worden opgenomen. Hierdoor kunnen spieren en hersenen minder goed functioneren. Daarom kan iemand met een "ijzer" tekort zich erg moe of duizelig voelen.

Conditie test op de fiets: Deze test duurt doorgaans 10-15 minuten. U fietst op een bepaald aantal toeren en om uw middel draagt u een hartslag meter. De fiets registreert uw hartslag en zal deze in de eerste fase naar 65% van uw maximale hartslag brengen. Bij deze hartslag hoort een bepaald wattage dat u kunt fietsten. In de volgende stap wordt het wattage zo verhoogd dat uw hartslag op 75% uit gaat komen. Met deze twee wattages, uw leeftijd en uw gewicht kan uw conditie getal berekend worden. Dat is de hoeveelheid zuurstof die u per minuut per kg lichaamsgewicht kunt opnemen.

Meer informatie over gezondheidsrisico's vindt u op: www.hartstichting.nl

Kosten:

Fit check A: op aanvraag